Z reguły definiujemy pojęcie Hardware jako osprzęt perkusyjny, w którego skład wchodzą statywy, stołek, stopa, tom holdery, multiclampy, etc. Inaczej mówiąc wszystkie elementy, które pomagają w zamontowaniu każdego instrumentu. Na nieco szerszy opis zasługują statywy – istnieje ich kilka rodzajów. Różnią się od siebie wyglądem, ceną, a przede wszystkim przeznaczeniem.
Podział statywów według przeznaczenia
statyw werblowy: Wyposażony jest w trzy widełki, które podtrzymują umieszczony na nich werbel. Statyw pozwala regulować wysokość oraz kąt nachylenia werbla. Widełki zazwyczaj zakończone są gumowymi końcówkami tak, aby nie rysować obręczy werbla, z którymi są w nieustannym kontakcie. Dobry statyw powinien umożliwiać nam ściśnięcie widełek w taki sposób, aby werbel był nieruchomy podczas gry. Większą stabilność całego statywu wraz z zamontowanym werblem zapewni szerokie rozłożenie nóżek, jednak taki zabieg wymaga nieco wyobraźni przestrzennej, ponieważ nóżki statywu werblowego pozostają w stałym sąsiedztwie ze stopą, nóżkami statywu hi- hat oraz jego pedałem. Można więc powiedzieć, że na tym kawałku podłogi przeważnie jest bardzo ciasno, dlatego ustawienie tych elementów często przypomina układanie klocków na starej grze telewizyjnej.
Statyw Hi-hatu: jako jedyny ze statywów wyposażony jest w pedał. Specjalny mechanizm umożliwia zamykanie i otwieranie hi -hatowych talerzy. Na rynku dostępne są oczywiście różne rodzaje statywów, od tych najprostszych kierowanych do początkujących perkusistów, do bardziej zmodyfikowanych. Producenci, starając się ułatwić życie perkusistom, opatentowali różne pomocne rozwiązania, np. obrotowe nogi – umożliwiają ruchomość nóżek, przez co łatwiej jest umieścić obok hi- hatowego pedału, pedał podwójnej stopy. Jeśli natomiast korzystamy z tradycyjnej pojedynczej stopy będziemy mieć większy komfort przy ustawianiu hi- hatu obok statywu werblowego. Przeważnie statywy hi- hatowe wyposażone są w wykręcane kolce, które zapobiegają przesuwaniu się statywu. To rozwiązanie okazuje się zbawienne zwłaszcza podczas koncertów. Oprócz tradycyjnych statywów hi hatowych istnieją statywy wyposażone w specjalną linkę, które dają możliwość rozbudowy naszego zestawu perkusyjnego o dodatkowe talerze hi hat w innym miejscu perkusji, np. nad floor tomem. Dół takiego statywu wyposażony jest w pedał, jednak nad nim zamiast pionowej rurki znajduje się dość długa linka (np.170cm), którą możemy poprowadzić w dowolne miejsce perkusji. Dopiero na końcu linki znajduje się rurka, którą możemy przymocować za pomocą muliticlampa, np. do statywu talerzowego.
Statyw talerzowy: służy oczywiście do montażu wszystkich rodzajów blach (poza hi hatem). Złożony jest z dwóch lub trzech rurek umożliwiających regulację wysokości oraz kąt nachylenia. Rozróżnić należy dwa rodzaje statywów talerzowych:
a) prosty – umożliwia jedynie wyżej wymienione czynności (regulację wysokości, kąt nachylenia)
b) łamany – wyposażony jest w dodatkowe ramię poprzeczne umożliwiające znacznie większe możliwości regulacyjne. Najczęściej to właśnie na statywach talerzowych, za pomocą mulitclampów, montowane są dodatkowo takie elementy, jak tomy czy floor tom,.
Jeśli mamy zamiar korzystać z takiego rozwiązania powinniśmy pomyśleć o solidnym, grubym statywie, który będzie w stanie udźwignąć dodatkowy instrument, zachowując przy tym pełną stabilność.
Należy również wspomnieć o statywach przeznaczonych do montażu tomów lub ramion. Są to one niezbyt wysokie, solidne, zakończone platformą z dwoma lub trzeba otworami umożliwiającymi montaż ramion na talerze bądź tom holderów.